הלחץ לפרוק "הגדוד הירושלמי"
בעוד מפלגות השמאל הציוני נערכות להתמודדות עם ניסיון אפשרי של שרידי-אצ"ל עצמאיים בתחום מדינת ישראל להתנכל להגמוניה שלהן בחיי המדינה, לא הוסחה דעת הקהל גם מן הגדוד העצמאי של הארגון בירושלים. ניכר שכבר באותם הימים גמר ד. בן-גוריון בדעתו שיש לחסל את הגדוד בכוח. לפי מה שהוסכם בשעתו בין מפקדי האצ"ל וה"הגנה" בבירה היו אנשי הארגון מקבלים, בין השאר, גם ציוד ואספקת-מזון. לאחר זמן נשאל בן-גוריון על-ידי יוסף אבידר מן המטה הכללי של צה"ל אם יש להמשיך ולספק מזון לאנשי "הגדוד הירושלמי". "יעצתי לא לשנות מהסטאטוס-קוו," רשם אז בן-גוריון ביומנו, "כי בקרוב נצטרך לעקור אצ"ל כארגון צבאי".
ב-10 באוגוסט (ה' אב) שוב כתב ביומנו: "הצעתי להתרות בהם ואם לא ישמעו - לחסל אותם בכוח." הוראות ניתנו לבדוק, לפני נקיטת הצעדים המעשיים למבצע החיסול, את מידת נכונותו של הצבא בבירה להיענות למבצע כזה. בפגישה שקיים בן-גוריון ב-11 באוגוסט עם ד"ר דב יוסף ומשה דיין, שהחליף אז את שאלתיאל בתפקידו כמפקד המחוז, קיבל ראש-הממשלה הזמנית מפי דיין הערכת-מצב בשאלה זו, וכך כתב אז ביומנו: "משה סבור שהצבא הירושלמי לא יפעל נגד אצ"ל, לא רק מפני רבים קרובים - אלה פעלו יחד עד עכשיו מתוך הסכם. השתתפו במסקרים של אצ"ל ואצ"ל במסקרים של הצבא. אפילו אנשי המטה אינם מבינים מדוע לא נפעל יחד עם אצ"ל." בן-גוריון לא אחר להסיק מכך את הלקחים ולנקוט את הצעדים הדרושים: "סיכמתי: הש"י יבדוק את כל אנשי המטה והמפקדים.
שום חשוד לא יישאר בעמדת-מפתח, במרכז אינפורמציה ובמקום שמטפל באצ"ל. להחליף ה-מ.צ., לבדוק המשטרה ולהוציא כל לוקח שוחד ואיש אצ"ל. יישלח איש מהמטה לעבד תכנית-פעולה, להעריך הכוח הדרוש והציוד הנחוץ". בישיבות הממשלה הזמנית לא הרפה בן-גוריון מלחצו להביא את הממשלה להחלטה בדבר מתן אולטימטום לפירוק הגדוד הירושלמי אבל הוא נתקל בהתנגדות מצד רוב שרי המחנה הלא-סוציאליסטי, ובעיקר מצידו של שר-הפנים יצחק גגינבוים. גרינבוים, שהוסמך לנהל את המשא-ומתן עם האצ"ל - וגם עם לח"י - בדבר שילוב כוחותיהם בירושלים בצה"ל, המשיך במגעיו אלה.

הדפסה | שלח לחבר
חזרה