הנצחה וזכרון

חדר נרות



:מידע נוסף
אלבום זיכרון לנופל – יד לבנים ירושלים
רס"ל יהושע-ירוחם גולדשמידט ז"ל
בן אסתר ויוסף-צבי
נולד בירושלים
בא' באדר תרפ"ה , 25/2/1925
שרת באצ"ל
נפל בקרב
בי' באייר תש"ח , 19/5/1948
במלחמת העצמאות
מקום נפילה: ירושלים
באזור ירושלים והסביבה
מקום קבורה: ירושלים
אזור: א, חלקה: 3, שורה: 3, קבר: 3.

  • מ.א. 0173634
    בן 23 בנפלו
    קורות חיים:
    ביום 14 במאי 1948, פיקד יהושע על כיבוש ביה"ס לשוטרים ושטח שייך ג'ראח, בירושלים. כאשר פתח חיל השריון של ה''לגיון" חמישה ימים אחר כך בהתקפת-נגד, פגע בו פגז ושם קץ לחייו.
    יהושע היה אחד מטובי המפקדים באצ"ל ובתקופה שהיה מפקד חיל הקרב בירושלים, בוצעו שתים מן ההתקפות הנועזות ביותר על מרכזי הצבא הבריטי; ביום ט' באדר תש"ז 1.3.47 ערכה יחידה של אצ"ל בפיקודו, התקפת מצח על בניין מועדון הקצינים הבריטיים, שנמצא באיזור הבטחון בירושלים. חיסלה כל התנגדות של המשמרות והרסה את הבניין על יושביו.
    לא עברו שבועיים ושוב נערכה התקפת-מצח על איזור הבטחון הבריטי בירושלים. הפעם הותקפו ''בתי שנלר" שבהם שוכן עיקרו של חיל המצב הירושלמי וכן המחלקות החשובות של מפקדת הצבא הבריטי במזרח התיכון. בחיפוי אש צולבת הבקיעה לה יחידת החלוץ בפיקודו של יהושע, דרך אל תוך המחנה המבוצר ותוך קרב ממושך הצליחה להפעיל מטעני חומר נפץ אשר גרמו נזק עצום לבנייני המיפקדה הראשית.
    כבר בפעולה הראשונה שבה השתתף ונסיון פריצת כלא ירושלים, הוכיח יהושע אומץ-לב וכושר-לחימה בלתי מצויים. כחמישה חדשים אחר כך השתתף כנהג בפעולת פיצוץ מלון ''המלך דוד". כן השתתף בהתקפות על תחנת הרכבת ועל משרדי מס הכנסה בבירה. מאמצי המשטרה לתפוש את הבחור ,שחור השער רם המצח וכחול העניים עלו בתוהו, אך עם גבור ההלשנות מצד ה"הגנה" נאלץ לעזוב את ירושלים ולעבור לת"א, שם נתמנה כמפקד חיל הקרב.
    בשנת 1948 כאשר נתהדק המצור על ירושלים, חזר יהושע בשיירה האחרונה, כדי לעמוד לעירו בשעת צרתה, מיד החל עוסק בהכנת אנשי אצ"ל לקראת הבאות ובהפיכתם מאנשי מחתרת ללוחמים במסגרת צבא סדיר, כן קשר קשרים עם ראשי הכפר אבו-גוש והשיג מהם מטעני נשק בעצם ימי הקרבות והמצור. באותם הימים עסק גם בתכנון ההתקפה על דיר-יאסין.
    יהושע היה יליד גבעת-שאול בירושלים והוריו נמנו עם מייסדיה. את חינוכו קיבל בתלמוד-תורה "עץ-חיים" ואחר- כך עבר לעסוק במכונאות. השתייך- לנוער העובד והיה חבר ב"הגנה" אולם מאס במלל והצטרף לאצ"ל. כדי להיות שותף במעש הגואל ואכן המעש היה לחם חוקו של יהושע השתקן, בר התבונה ומהיר התפיסה.