מתנדבים פעמיים בשבוע
למאגר התמונות



פרוייקט זה החל כנסיון לאחר התלבטויות וחששות לגבי יכולת השתלבות המתנדבים, ואף יכולת הצבא לקלוט אותם בגישה נכונה. הפרוייקט שהתחיל לאחר מלחמת המפרץ בשנת 1991 מבוצע מזה כשמונה שנים.
בפרוייקט משתתפים המתנדבים לאחר שהוכשרו ע"י המרכז הבינ"ל במשך שנתיים, פעמיים בשבוע, ועוסקים בעבודות במסגרת העוצבה.

מטרות הפרוייקט:
מטרת העל של פרוייקט זה ואף של הבאים אחריו, הינה הפיכת המתנדבים לאזרחים התורמים לצבא ולחברה, ולא רק נתמכים ומקבלים.
תוך כדי ההתנדבות, החניכים רוכשים יכולות גבוהות בלמידה ומילוי משימות ומטלות והשלמתן, מסגלים לעצמם כללי משמעת הנהוגים בצבא, ומקבלים את התמיכה הראויה להעלאת המוטיבציה שלהם בעבודה.
הפרוייקט מהווה למעשה, הוכחה ליכולת השינוי של החניכים.

חשיבות הפרוייקט ותרומתו לצבא:
דרך פרוייקט זה, המתנדבים מפתחים מודעות חברתית, המביאה אותם לידי שינוי, ולתחושה של היותם שווים.
המתנדבים העובדים לצד חיילים רגילים, רוכשים כלים חדשים של הסתגלות לעבודה בסביבה שונה מזו המוכרת להם עד כה.
העבודה בצבא, מעניקה למתנדבים תחושה שהם מהווים חלק בלתי נפרד מכח אדם חיוני.
המתנדבים, עובדים בכל התחומים בצבא, שבהם אין צורך בהכשרה מקצועית, בעבודתם הם תורמים לצבא ע"י חסכון בימי מילואים וע"י קירוב האוכלוסיה הרגילה לחריג.
בציטוט מדברי רס"ר אריאל (עיתון הארץ 04/12/94) הוא מתאר בתחילת הפרוייקט את תרומתם:
"קודם לבואה של הקבוצה לבסיס היו למפקדים חששות רבים, זה נשמע כמעט בלתי אפשרי לשלב אנשים כאלה עם חיילים רגילים... יום לפני שבאו, נתתי לחיילים הרצאה ארוכה של חשיבות הפרוייקט ועל הצורך לדעת, שהפרוייקט הוא חלק מנסיון של החברה לקדם אותם, וזה עבד". ובציטוט מדברי סא"ל דודו קצין שלישות עוצבתי:
"אני חוסך באמצעותם די הרבה ימי מילואים, הם באים רק פעמיים בשבוע, מפני שהצבא רק חלק מתכנית שיקומם, לא היו באים יותר, הייתי חוסך עוד".

תרומת הפרוייקט לחניכים המתנדבים:
היציאה לבסיס ליומיים בשבוע תורמת לחניכים בגיוון והעשרה בתכנית הכללית של המרכז הבינ"ל, וזאת בנוסף לעבודתם בצבא כשהם לבושים במדי צה"ל, עם תחושת הגאווה הנובעת מכך.
היציאה לאווירה ולסביבה השונה המקבלת אותם ברצון ואהדה, עם התמיכה המרובה שהם מקבלים, הן מהצוות הצבאי והן ממדריכיהם מהמסגרת, מחזקת את בטחונם העצמי ואת אמונתם ביכולת להשתנות ולהתקדם. סדר היום המלא והקשה למדי של עבודה בבסיס, מחזק גם את תחושת השייכות ואת יכולתם לתרום ולייצר ומקרבת אותם למסגרת הצבאית.
ביומיים אלה, החניכים מתנסים באופן אישי וקבוצתי בהווי הצבאי, במאפיניו ובאופי העבודה בו. לחלקם, זו תחילת הדרך והכנה לקראת מעבר לפרוייקט "קפיצת מדרגה".