גדוד מוריה


רקע כלליגדוד מורי"ה הגדוד שהווה את בסיס חטיבת "עציוני" הירושלמית, נוסד בינואר 1948, הגדוד הורכב מאנשי הח"ש (חיל השדה) של ארגון "ההגנה" בירושלים, מתושבי העיר ומסטודנטים שלמדי בה.
מטרתו - לשמש כיחידה הלוחמת של מרחב ירושלים, מפקד הגדוד היה זלמן מרט.
פעולותיו הראשונות של הגדוד היו הגנה על ירושלים העברית מפני פורעים ערבים. מאוחר יותר ככל שהחריפה המלחמה הלך הגדוד וגדל ובעיצומו של חורף 1948 מנה כ-1000 איש.
במקביל התרחבו משימותיו של הגדוד - הוא נאחז בכל ירושלים, זאת בתקופה בה כמעט כל נקודה בעיר השתתפה בלחימה ואף השתתף במשימות התקפיות ובפשיטות על כפרים ערביים במרחב ירושלים.
אנשי הגדוד לחמו בקרבות מפורסמים כגון קרב הקסטל.
משנסתיימה מלחמת השחרור הפך גדוד מורי"ה לגדוד 61 של משמר הגבול ופעל באחזקת הקו של פיקוד מרכז.
בפברואר 1950 התפרק הגדוד רשמית.
| סיפורו של הגדודביום א' ב-30 בנובמבר 1947 נורו היריות הראשונות בירושלים, אמבולנס מסוסן במגן דוד אדום, שהיה בדרכו לביה"ח הדסה שעל הר הצופים נתקף ביריות. בכך נסתיים מאזן היום, אך למחרת לא היו ערביה של ירושלים מתונים כ"כ, אירעה ההתנגשות הגדולה הראשונה בין יהודים וערבים. המון זועם של ערבים הגיע אל רחוב הנסיכה מארי שם היה ריכוז גדול של חנויות יהודיות והחל בהתפרעויות נגד יהודים: ירית יריות, שבירת שמשות של חנויות, אוטובוסים ואמבולנסים הותקפו ביריות, הוטלו פצצות ורימוני יד אל תוך בתי- קפה, דקרו הולכי רגל, בתי כנסת הועלו באש… בזמן הפרעות השוטרים הבריטים, שהיו אחראיים על השקט במקום לא נקפו אצבע.
באותם ימים גויס חיל השדה הירושלמי על כל יחידותיו אשר נערכו למאבק בערבים. מחלקת הסיירים הכינה מפות וריכזה פרטים על כל איזור ומבנה ערבי, בראשית דצמבר נעשו משימות החי"ש הירושלמי גלויות יותר, אך עדיין לא הגיעה השעה לפעולות בקנה מידה רציני.
התגבש וערך אימונים מפרכים שנערכו במעלה החמישה וקריית ענבים. לגדוד התגייסו אנשי הבריגדה היהודית מתושבי ירושלים, דיפלומטים, וסטודנטים.
| הפעולה הראשונההפשיטה על מלחה: חברי גדוד מורי"ה נכנסו למלחמה בחצות הלילה כאשר הם יורים ומטילים את מעט הרימונים שבידיהם.
לאחר ההתקפה המאולתרת החליפו החיילים בגדים לבגדים אזרחיים וחמקו מן המקום. "תמיד אחרי הקרב היית עלול להיהרג, היית חייב להזדרז ולהתלבש יפה" - סיפר אחד מוותיקי הגדוד.
זלמן מרט היה מפקד גדוד מורי"ה מיום הקמתו ועד פירוקו עוד ליפני הקמת הגדוד שימש מרט כמפקד החי"ש הירושלמי.
פעולות נוספות מפעולותיו הראשונות של גדוד מורי"ה היה פיצוץ מלון "סמירמיס" בקטמון מלון מפואר ועשיר ששימש כאחת המפקדות הערביות האזור הוא פוצץ בליל ברקים ורעמים ב-5 בינואר 48 יחידת חיל ההנדסה הבריטית פינתה את ההריסות והוציאה 11 גוויות. המלחמה בהתרחבה והלכה, לצד גדוד מורי"ה הוקם גדוד "מכמש" אשר החזיק בגוש עציון בעוד שמורי"ה נאחז בכל ירושלים ובעיר העתיקה.
בעיצומו של החורף כבר כלל הגדוד כ-1000 איש, אך הגדוד היה מנותק, איש לא ידע על חברו במשך כל תקופת החורף.
בפברואר הופיעה בזירת ירושלים גורם חדש סא"ל דוד שאלתיאל נתמנה למפקדה הצבאי של ירושלים. הוא היה קצין בעל נסיון רב בלגיון הזרים.