קיבוץ רמת רחל


קיבוץ רמת רחל נוסד בשנת 1962 ע"י חברים מהפלוגה הירושלמית של גדוד העבודה על שם יוסף טרומפלדור הגדוד היה ארגון של פועלים ועולים חדשים , חברי ה"חלוץ" , ששאפו ליצור בארץ מסגרות של חיים שיתופיים כגון קואופרטיבים וקיבוצים.
רמת רחל הייתה אחד משלושת הקיבוצים שהקימו אנשי גדוד העבודה.
כבר מימים ראשונים סבל הקיבוץ מבעיית הבידוד שנכפתה עליו עקב מיקומו , במבואותיה הדרומיים של ירושלים . הקשר היחיד של הקיבוץ עם ירושלים היה עם שכונת תלפיות. מכל שאר עבריה לא היו נקודות ישוב יהודיות . סכנה נוספת נשקפה לרמת רחל מהכפר הערבי הגדול צור באחר . סכנה זו באה לידי ביטוי במעשי מאורעות תרפ"ט (1929) . בתאריך זה הותקפה רמת רחל והוחרבה.
כעבור שנה הקימוה מתיישביה מחדש.

מבצע "קלשון" (14/15/5/48) :
ניתוקו של קיבוץ רמת רחל נמשל עד ערב סיום המנדט והקמת מדינת ישראל. בתאריכים המוזכרים השלימו הבריטים את פינוי ירושלים ועזבו את אזורי הביטחון ומחנות הצבא "אלנבי" ו"אל עלמיין" . כוחות מחטיבת עציוני , האצל והלח"י , פעלו לתפיסת השטחים שפונו . הכוח הצפוני תפש את בית הספר לשוטרים ואת השכונה הערבית שייח - ג'ראח. הכוח המרכזי כבש את מגרש הרוסים ומנזר נוטר דאם . הכוח הדרומי תקף את מחנה אלנבי וכבש אותו לאחר קרב. לאחר מכן נכבשו תחנת הרכבת ובית הדפוס הממשלתי . בענקבות פעולות אלו חודש הקשר עפ תלפיות ורמת רחל והועברו אליהן תגבורות.