הקיבוץ עובר מיד ליד


גדוד מוריהפלוגת גדוד "מוריה" - נאחזת שוב ברמת רחל. נפילת רמת רחל בידי הערבים החמירה במידה ניכרת את מצבה של ירושלים מבחינה צבאית ומורלית כאחד. מבחינה צבאית הצטרף כיבוש רמת רחל למצב הקשה בנוטרדאם ובשכונות נצפוניות , שלא לדבר על מצבו של הרובע היהודי בירושלים העתיקה, כדי ליצור איום מוחשי ביותר של התקפה משולבת מצפון ( בתי פאגרצינית לאחר המכה של נפילת גוש עציון ופינוי עטרות ונווה יעקוב. נפילת שבע הישובים תוך פרק זמן קצר עובדה חמורה וקשה.
מטה ההגנה בירושלים החליט לפעול במהירות נגד האויב במגמה לכבוש חזרה את רמת רחל . אורגן כוח , שהיה מורכב מפלוגות של גדוד מוריה , מחטיבת עציוני, שהייתה מוצבת בארנונה ובתלפיות , וכן ממחלקה של אנשי רמת רחל , שנסוגו ממנה שעות אחדות קודם לכן. ההתקפה על רמת רחל החלה עם שחר . הכוח הסתער לכיוון חדר האוכל , שהיה הבניין השלם היחיד שנותר בקיבוץ. במקום נמצאו כמה כפריים מקומיים בלתי חמושים , שעסקו בעיקר בביזה ובהרס של הבתים. הם הונסו וחלקם נהרג. כוח החי"ש התבסס במקומו . לאחר טיהור השטח הוחלף כוח החי"ש ביחידות של חי"ם ( חיל משמר) ששימשו בירושלים הגנה מרחבית.
| רמת רחל נופלת שוב ( 23 במאי 1948)שיגור אנשי חי"ם לרמת רחל התגלה עד מהרה כטעות חמורה . האויב הצליח להתאושש כוחות של הלגיון ושל הכפריים המקומיים תקפו שוב את רמת רחל בסיוע תותחים כבדים 2 ליטראות. אנשי החי"ם לא יכלו לעמוד בפני התקפה זו ונסוגו לתלפיות . רמת רחל נפלה בשנית לידי האויב ובזיזתה חודשה. על החי"ש של חטיבת עציוני הוטל לכבוש פעם נוספת את הקיבוץ, אותו עזבו שעות אחדות קודם לכן.
פריצת הכוח הייתה קשה בתחילה עקב אש תותחי האויב . מפקד הכוח דחה את ההתקפה ללילה . הפעם התנהלה הפעולה כמתוכנן ולא התגלתה כל התנגדות מצד האויב. המשק היה ריק ושדוד . הכוח סרק שוב את הקיבוץ ווידא שאין בו אויב . האנשים היו סחוטים ועייפים ונזקקו למנוחה . מטה "ההגנה" החליט, בתאום עם מטה האצ"ל ( למרות שהאצ"ל - הארגון הצבאי הלאומי התפרק עם קום המדינה ב- 15.5.48 ואנשיו התגייסו לצה"ל , לא פורק האצ"ל בירושלים , שעדיין לא הייתה ריבונות הממשלה , והוסיף לקיים את יחידותיו העצמאיות), לשלוח לרמת רחל שתי מחלקות אצ"ל כתגבורת.
| אצ"לכוח האצ"ל שנכנס לרמת רחל מנה 65 אנשים , בפיקודו של יהודה לפידות ( " נמרוד"). הוא היה מצויד בנשק קל ושני מקלעים , מהם רק אחד כשיר ( גם הוא יצא במהלך הקרב מכלל שימוש). לוחמי האצ"ל הגיעו לרמת רחל באותו זמן בו הגיעו גם חיילי הכוח המצרי למבואות ירושלים . הכוח המצרי נערך עתה מול רמת רחל.