סיכום והערכה


סיומו של קרבהקרב הגדול ברמת רחל הגיע לסיומו . המצרים לא חידשו למחרת את התקפתם . בניתוח הקרב הסתבר , שאחד הגורמים שסייעו לאצ"ל להדוף את התקפות הערבים היה הבלבול והעדר פיקוד אחיד ומסודר אצל הערבים , וכן העובדה שרבים מלוחמי אצ"ל היו בני עדות המזרח והערבים סברו בטעות שהם חבריהם לקרב.
על קרב האצ"ל ברמת רחל כתב אותו זמן עיתון ה"הגנה" בירושלים , " בטרם " מפי אחד מלוחמי ה"הגנה":
" עמידתם האיתנה ברמת רחל איחתה את הקרע ; לב דיבר אל לב ולחיצות ידיהם של אנשי האצ"ל הנצורים גילו לנו מה רבה אהדתם לנו. הפצועים הרבים שהתגוללו על הרצפה התעודדו : מי אתם ? יחי החי"ש ! עיני רבים מאיתנו נתחלחלו למראה הפצועים הרבים שהמשיכו ללחום על סף היאוש".
| חשיבות הקרב על רמת רחלהקרב על רמת רחל הוא מהקרבות שהכריעו את גורלה של ירושלים . פריצה ירדנית או מצרית מדרום הייתה עלולה להכריע את הלוחמים היהודים , שנאלצו להילחם אותה שעה בגזרות שונות בעיר , מה עוד שהדרך לירושלים הייתה אותו זמן סגורה ומסוגרת.
הצלחת כוחותינו להחזיק ברמת רחל במשך הקרבות שבין ה- 21 וה- 25 במאי הפכה את גיזרת רמת רחל לשקטה יותר בהמשך.
על טעויות ומשגים שנעשו בהגנת הישוב, ובכלל זה שליחת כוח חי"ם בלתי מאומן דיו לאחזקת הנקודה, חיפתה רוח הלחימה ונכונות ההקרבה של לוחמי החי"ש והאצ"ל שחברו יחדיו כדי להדוף את התוקף.
לאחר מלחמת העצמאות עבר קו שביתת הנשק בין ישראל וירדן סמוך לרמת רחל שהיתה ישוב ספר . עובדה זו באה לידי ביטוי טראגי , כאשר משתתפי כנס של החברה לא"י ולעתיקותיה , שנערך ברמת רחל, באוקטובר 1955 , הותקפו באש של הלגיון ממנזר מר אליאס . ארבעה מהם נהרגו ו 16 נפצעו. בעקבות התקפה זו נערכה פעולת הגמול של הצנחנים בחוסאן.
רק במלחמת ששת הימים רחק הגבול מרמת רחל בעקבות כיבושם של מוצב הפעמון , מנזר מר- אליאס והכפר צור באחר. למרות שישב ליד הגבול במשך 19 שנה התפתח קיבוץ רמת רחל . המשק שוקם והבניינים הוקמו מחדש . רק קטע קיר מנוקב כדורים בחדר אוכל הישן מספר את אשר אירע במקום במלחמת העצמאות.