כללי


מוצב ה"נקניק" - אורך המוצב כאלף וחמש מאות מטרים ורוחבו כ- 200 מטר . ביום הקרב היה המוצב מאויש בפלוגת חי"ר וכוחות מסייעים.
חשיבותו של מוצב זה דמוי נקניק , הינה שליטתו על חוות הלימוד, אזור מלון "גני - יהודה" ועל כביש ירושלים העתיקה - בית לחם העובר לאורכו . במוצב 30 בונקרים , רובם מבטון וכן כמה בניינים ומערות. הכוח שעלה על מוצב ה"נקניק" מנה 18 לוחמים , פרט למחלקת חי"ר שהורדה למוצב לאחר שעיקרו נכבש .
אמור , הושארו הג'יפים והתול"רים מאחור , בחוות הלימוד . מאחר והטנקים שהושארו במקום ירו על צור באחר , היפנה כוח זה אש לעבר הכפר.
לאחר שהמקום בו שבו הופגז , שני ג'יפים נפגעו בגלגליהם ותיקונם נעשה תחת אש - נעשו ניסיונות ע"י יורם הסמ"פ ליצור קשר עם יוסי המ"פ אולם הניסיונות לא עלו יפה . יורם החליט לקדם את הכוח לעבר שטח הארמון לעבר שטח הארמון וכאן פגש באשר . לפי פקודתו של אשר המג"ד להתחיל בתקיפת הנקניק - מינה יורם את דני כמפקד על כיתה מהגדוד , שצריכה הייתה לחדור למוצב ה"נקניק"; דני גילה שהכיתה אינה מצוותת , לשניים מאנשיה בזוקות ללא פגזים ולשניים אחרים מקלעונים ללא תרמיל מחסניות - וכמו כן חסר לכיתה מפקד.
דני ארגן חוליות רתקים מהכיתה ומאנשי הג'יפים . דני ויוסי חתכו את הגדר המפרידה בין גבעת האנטנה למוצב ה"נקניק" , הגדר הייתה קשה לחיתוך בגלל עובייה. עד לשלב זה קיבל הכוח סיוע מהטנקים , המרגמות ומזח"לים הפיקוד.
הכוח של דני ירד למוצב ה"נקניק" , טיהר את התעלה המערבית עד לקבוצת הבתים הראשונה , מבלי לטפל בתעלות המסתעפות .
בשלב זה הוביל יורם למוצב כיתה נוספת , חלק מאנשי כיתה זו השלימו את הטיהור בתעלות המשנה וחלק נעו וטיהרו את התעלה המזרחית של המוצב.
הם המשיכו בטיהור המוצב עד שוליו . כשיורם מתאם בין הכוח במערב והכוח במזרח - ותוך כדי כך מארגן את האנשים על השטח שכבר טוהר.
בשל המחסור בתחמושת נשלחו כמה אנשים להביא תחמושת וכן חימשו שני מקכ"י שלל שנמצאו ואת רימוני היד שנמצאו במקום . יורם הורה לדני להמשיך בטיהור שולי המוצב לכיוון דרום ומערב ולטהר בתים מעבר לכביש בצד מזרח , בבתים אלה מושארת חולית תצפית.
הלגיון התחיל להפגיז את מוצב ה"נקניק" , דני המשיך המשיך בטיהור שולי המוצב ויורם ארגן את הכוח להגנה היקפית.
בשלב זה הגיעה תחמושת הן ע"י האנשים שנשלחו להביאה והן ע"י מחלקת חי"ר שנשלחה להתמקם במוצב , לקראת נטישתו ע"י הסיירת.
השלמת טיהור המוצב היתה בשעה 16:20 כ- 45 דקות לאחר תחילת הקרב . יורם קיבל הודעה על כוונה לכיבוש צור באחר ומוצב " הפעמון " והודיע על כך לאנשים . ניתנה הוראה לאנשים להיות נכונים בצד מזרח ליד הכביש , כדי להצטרף לכוח שיעלה על הכפר.

סיכום הקרב
מוצב ה"נקניק" נכבש ללא אבדות , פרט לכמה פצועים קל ופצוע קשה שנפצע בשלב מאוחר יותר עם כיבוש "הפעמון".
אבדות הלגיון : כ- 30 הרוגים ושבוי אחד בדרגת רב - סרן.