מלחמת העצמאות


בטרם נגמרו תפקידיהם בגליל, נקראו גדודי "יפתח", לפי הוראות הפיקוד העליון, לעבור דרומה, לבסיס החדש שבצריפין. מיד הוכנסו למסגרת "מבצע יורם"- למערכה על דרך ירושלים. במסגרת מבצע זה נשלח הגדוד לשער הגיא, לעזרת גדוד "הראל", לשם ביצוע התקפה ישירה על לטרון. כידוע, לטרון לא נכבשה במכה הראשונה, והתקפה שניה לא הספיק לערוך- כיוון שהוכרז על ההפוגה הראשונה.
עם סיום ההפוגה הראשונה- נטלו חלק במבצע דני. במסגרת מבצע זה הוטל על יחידות הגדוד לכבוש, ב- 12 ביולי 1948, בשיתוף עם יחידות-פשיטה של חטיבת השריון, את לוד, ששימשה אגף חזק ומבוצר לעמדות הלגיון בחזית ירושלים.
במבצע "יואב" לשחרור הנגב, הוטלה על החטיבה אחת המשימות הקשות ביותר: נעיצת טריז בתוך המערך המצרי ברצועת החוף, מצפון לעזה, במגמה ללכוד את רובו.
נעיצת הטריז הזה, ליד הכפר הערבי בית חנון, הוטלה על יחידות הגדוד. משהשגיחו המצרים בסכנה לעורפם, הם פתחו בסדרה של התקפות נגד, שהלכו וגברו מיום ליום. החטיבה סבלה אבידות רבות. פלוגות שלמות חדלו להיות יחידות לוחמות. אך את מקום הנופלים תפסו אחרים. הטריז הוחזק, ואפילו הועמק.
הנסיון ללכוד את הצבא המצרי ב"כיס", מצפון לבית חנון, לא עלה בידי "יפתח". המצרים הצליחו, בגלותם תושיה נדירה, לסלול דרך זמנית על שפת הים, ובדרך זו חילצו את כוחותיהם שמצפון לטריז. אך הכוחותשרותקו ללחימה על הטריז חסרו להם בגזרות אחרות, ועל כן השיגו כוחותינו, שהופעלו במבצע "יואב", את מטרותיהם. המצור על הנגב נפרץ, באר שבע שוחררה, וחטיבה מצרית נלכדה בכיס פלוג'ה".
אחד החללים של "יפתח" בטריז בית חנון היה "התרנגול" - מפקד הפלוגה רפי גינזבורג, מוותיקי הגדוד. חבריו הם שהקימו את קיבוץ ארז, במקום בו נפגע.
כאשר נפל מתבוסס בדמו, נחפז אליו יהודה אילן, קצין התרבות של הגדוד. מאין תחת ידו תחבושות- ניסהלחבוש את פצעיו של המ"פ בדגל היחידה הכחול, שעליו רקום סמל הפלמ"ח בזהב.
אביעזר גולן